مهمان عزیز به انجمن فیش لند خوش آمدید , اگر شما این پیغام را میخوانید به این معنا است که هنوز در انجمن ثبت نام نکرده اید. لطفا چند ثانیه از وقت خود را بگزارید و برای ثبت نام اینجا را کلیک کنید و بعد گذراندن چند مرحله ساده میتوانید از تمام امکانات انجمن استفاده کنید. توجه داشته باشید که اسامی مستعار مستهجن یا بی معنی ممنوع است (بدون اعداد یا حروف به طور تصادفی) و لطفا خود را در بخش معرفی کاربران برای آشنایی بیشتر با جامعه مجازی فیش لند معرفی کنید.

اطلاعیه

Collapse
اعلام نشده است.

ماهی ها کی و چگونه می خوابند؟

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • نمایش
پاک کردن همه
new posts

  • ماهی ها کی و چگونه می خوابند؟



    در مورد ماهیان غضروفی (ماهیانی با اسکلت غضروفی از قبیل کوسه ها و … ) هیچ یک از انواع ماهی ها پلک ندارند تا به هنگام خواب آنها را ببندند. در عین حال هیچ یک از ماهی ها پلک های تیره ای که بتواند دید آنها را مسدود کند ندارند برخی از ماهی ها عضو شفافی دارند که چشمانشان را از تحریک و سوزش در امان نگه می دارد.

    ماهیان دریایی (که خلاف ماهیان نزدیک ساحل در دریاهای آزاد زندگی می کنند) همانند ماهی های تون، بلوفیش، مارلین هرگز از شنا باز نمی ایستند. حتی ماهیانی که در نزدیکی ساحل زندگی می کنند و گاهی چشمشان را به هم می زنند نیز آن گونه که انسان ها می خوابند، نمی خوابند.

    مدیر تحقیق گونه ها در انجمن بین المللی ماهیگیران درباره شیوه های زیرکانه ای که ماهیان برای چرتی کوتاه به کار می برند این طور می نویسد: برخی از ماهیان همچنان که در آب غوطه ورند، از تکاپو دست می کشند و به نظر می رسد به خواب فرو رفته اند اما آنها در همان حال هم نسبت به خطرهایی که ممکن است تهدیدشان کند کاملا هوشیارند برخی دیگر از ماهیان (مثل بعضی از طوطی ماهیان و…) شب ها پرده ای لعابی ترشح می کنند. که آنها را همانند پیله یا کیسه ای کاملا در میان می گیرد.

    این ماهیان خود را لا به لای صخره ها پنهان می کنند و تمام شب را به حالت نیمه خواب نیمه بیدار، همان جا می مانند در این مدت چشمان آنها باز است اما اگر غواصی با احتیاط کامل به آنها نزدیک شود می تواند آنها را بگیرد. اما کوچکترین حرکت شتابزده ای آنها را فراری می دهد به این ترتیب آنها از آنچه در اطرافشان می گذرد کاملا هم بی خبر نیستند.

    خواب ماهی ها به وارفتگی ها به هنگام خستگی شباهت بسیار دارد در این گونه مواقع چشمان ما باز است اما بی آن که خود متوجه باشیم بسیاری از چیزهایی را که با چشم می بینیم به خاطر نمی سپاریم. ما با چشمان باز به صفحه تلویزیون خیره می شویم اما فکرمان ابدا متمرکز نیست. در این هنگام اگر جنایتکاری ناگهان وارد اتاق شود از جا می پریم اما اگر کسی درباره صحنه های زیبایی که تلویزیون از جاهای دیدنی دنیا نشان می داده است بپرسد چیزی به یاد نمی آوریم.

    اکنون اگر بپذیرید که خواب ماهی در همان لحظه هایی است که مغزش تمرکز کمتری دارد. آنگاه پاسخ بخش دوم پرسش این است که ماهی ها احتمالا به دلیل تاریکی به هنگام شب می خوابند آنها که آکواریوم دارند می توانند به چشم ببینند که ماهیان به هنگام خواب بی آن که تلاشی از خود نشان دهند در آب شناورند.

صبر کنید...
X