برسی و تشخیص به موقع یک مشکل میتواند مرز بین مرگ و زندگی یک جاندار را تعیین کند.
دیسکس سالم:
رنگ خوبی دارد،تیره نیست؛
چشمهای شفافی دارد،ابری نیست؛
باله های عمود و راست دارد،شل و آویزان نیست؛
رنگ مدفوعشان پر رنگ است،نه سفید و رنگ پریده؛
علاقمند به غذاهای با کیفیت هستند؛
اغلب در طول آکواریوم شنا میکنند و با نوک زدن به هم بازی میکنند.
تصویر اول (Iguarpe)
تصویر وسط (White Butterfly)
تصویر آخر (Red Albino )
در این دیسکس ها نشانه های سلامتی مشاهده میشود.به چشمها و باله هایشان توجه کنید.
وقت بگذارید؛دیسکس تان را مشاهده کنید؛چه میبینید؟
1) مدفوع رشته ای سفید رنگ؟
2) ماهی سخت تنفس میکند؟
3) آیا ماهی بدنش را با شی ای در آکواریوم می خاراند؟
4) رنگ ماهی تیره و کدر شده است؟
5) باله هایش شل و وارفته شده و خود را پنهان میکند؟
6) چشمهایش دیگر شفاف نیست و ابری شده است؟
7) آیا آبشش ماهی ورم کرده است؟
8) در غذا خوردن اشتها ندارد؟
9) ماهی به شما در قبال عملتان پاسخی نمیدهد،مانند غذا دادن؟
10) آیا دم یا سر ماهی راکد است؟
اگر هیچ کدام از این نشانه ها را نمیبینید پس باید به شما تبریک گفت! شما دیسکس های سالمی دارید.
بنابراین اگر در مورد یک یا دو نشانه ی ذکر شده در ماهی تان مطمئن نیستید،باید "علت بیماری و راه درمان" هر یک از نشانه ها را مطالعه کنید.
توجه:معالجات مشروح باید در یک تانک عاری از کربن،ازن،یا uv برای تاثیر بهتر و به طور کامل انجام شود.
اما ابتدا؛ اجازه دهید که نگاهی بیاندازیم به کیفیت آب و سیستم اکوسیستم سراسری که برای دیسکستان فراهم کرده اید.اگر اصول نگهداری دیسکس را فراهم نکنید،هیچ بهبودی خاصل نخواهد شد،در حقیقت شما شرایط را بدتر هم میکنید.
هنگامی که نشانه ای از بیماری را مشاهده میکنید ابتدا باید میزان زیادی از آب را تعویض کنید و متعاقبا از تصفیه ی فیلتری استفاده کنید. غذاهای خورده نشده و مدفوع هایی که در شن باقی می مانند و عدم تعویض مرتب آب، بیماری را منتشر میکند.کیفیت آب خصوصا نیترات بالا ،آمونیاک ،اکسیژن کم و آب سرد بر روی دیسکس تاثیر میگذارد.
پارامترهای اصلی
- دمای آب برای ماهی های بالغ 84 تا 85 درجه فارنهایت یا 29 درجه سانتی گراد و برای نوزادان 30 درجه سانتی گراد است.
- 10 ppm نیترات , مقدار ناچیز یا 0 آمونیاک مقدار پایینی است،اما مقدار نیترات نباید از 20 ppm تجاوز کند.
- میزان سطح اکسیژن آکواریوم شما نباید به دلیل وجود ماهی زیاد و یا تزریق co2 و کودهای گیاهی پایین باشد.
توجه:
دیسکس ها نشانه های مشابهی را برای بیماری های مختلف مانند مسمومیت نشان میدهند.این نشانه ها میتوانند تشخیص بیماری را خصوصا برای افراد نا آشنا مشکل سازند.
پس فکر میکنم که از چند روز اخیر تا کنون چه تغیراتی در محیط آکواریوم رخ داده که نتیجه ی این نشانه ها میباشد.
به عنوان مثال؛
- وجود یک گیاه جدید در آکواریوم برای ماهی احتمالا بیماری ایجاد کرده است؟
- تعویض نکردن آب بعد از هفته ها و سپس یک تعویض کم باعث بالا رفتن ph و علت تشدید آمونیاک شده است؟
- برهم زدن پوشش کف آکواریوم،تمیز کردن و یا تزیین مجدد آن باعث افزایش گاز سمی سولفوریک شده است؟
- تاثیرات بیرونی مانند گاز رنگ نقاشی و حشره کش؟ اب مانند اسفنج عمل میکند و سموم را (از طریق مرز بین آب و هوا) جذب میکند.
- بیش از حد غذا دادن؟ غذای تازه یا غذای مانده به ماهی داده اید ؟
اضافه کردن هر دارویی در این زمان ،مانع از توانایی دیسکس برای جذب اکسیزن از طریق تارهای تنفسی آسیب دیده میشود.
در بسیاری از موارد با تمیز کردن کامل آکواریوم، از طریق تعویض بیش از 50 تا 60 % آب آکواریوم این مشکل حل میشود.
اضافه کردن نمک آشپزخانه به صورت مداوم( و نه البته نمک یددار ) ، به ازای هر 37 لیتر آب یک قاشق سوپ خوری اضافه کنید.
بیشتر نگرانی من ،استفاده از داروهاییست که اشخاصی در فروم ها پیشنهاد میکنند و به دنبال نتیجه سریع هم هستند.داروهای مختلف میتواند منجر به مرگ ماهی شوند.
یک روش ملایم و هدف مند همیشه بهتر است.
ما در جامعه ای زندگی میکنیم که داروهای زیادی در اطراف ما وجود دارد و تاثیر زیادی در طولانی مدت بر سلامت ما دارند.بنابراین میتوانیم برای ماهی ها هم این تشابه را بگوییم که،در هر زمان باید از یک داروی خاص برای ماهی استفاده کنیم تا بر سیستم ایمنی و ارگان های داخلی و طول عمر ماهی تاثیر گذار باشد.
اخطار !
....................................
*** مطمئن شوید دارویی که استفاده میکنید تضمین شده باشد.
**نشانه ها: علت و درمان
1 - مدفوع رشته ای سفید رنگ
مدفوع باید تیره باشد،نه سفید رنگ و رشته ای،که این موضوع به مشکل داخلی روده اشاره میکند.
در اینجا دو عامل بیماری زا وجود دارد که به مدفوع رشته ای سفید مربوط میشود:
اولین عامل تاژک دارها هستند: که مدفوع را رشته ای و سفید رنگ مانند نخ پشمی کتانی میکنند و ماهی اشتها یه غذا خوردن را از دست میدهد و پنهان میشود و معمولا صورتش را از آکواریوم برمیگرداند.همه ی ماهی ها در آکواریوم باید درمان شوند, در غیر این صورت تاژک دارها به سرعت زیاد میشوند.
داروی برگزیده مترونیدازول میباشد:
مترونیدازول (در تصویر دیده میشود) اگر در معرض نور و رطوبت قرار بگیرد خاصیتش را از دست میدهد.
در محل خشک و خنک نگهداری شود.
درمان: روزانه به مدت 10 روز استفاده شود و بعد مقداری آب تعویض شود.
به میزان 400 میلی گرم به ازای هر 38 لیتر (25%) مصرف شود.
تاثیرات مترونیدازول تا حد زیادی بعد از 8 ساعت کاهش میابد ، بنابراین برای شروع درمان ،دوز اول و دوم را به فاصله 8 تا 10 ساعت از یکدیگر مصرف کنید و البته با تعویض مقداری آب که از قبل انجام داده اید.
دمای آب باید اندکی از 88 تا 90 فارنهایت یا 31 تا 32 درجه سانتی گراد بالا رود،تا سوخت و ساز ماهی بالا رود.
کاهش نور ،استرس ماهی را کم میکند و به بهبودی آن کمک میکند،در ضمن هنگامیکه مترونیدازول در معرض نور
باشد خاصیت درمانی اش را از دست میدهد.
دما و بخاری را چک کنید،بخاری باید در وضعیت روشن باشد و خصوصا دمایش بالا باشد.در تانک بیمارستان شما مطمئن شوید که مقدار توان برق بخاری مناسب باشد،پس اگر بخاری در وضعیت روشن بود نگران پخته شدن ماهی ها نشوید.برای بهبودی بهتر،هنگامیکه ماهی در حال غذا خوردن است شما میتوانید بطور مستقیم مترونیدازول را به غذای آن اضافه کنید.همچنین با خیساندن غذای زنده در مخلوط آب و مترونیدازول (من کرم های سفید را در یک شات لیوان با این مخلوط دارویی به مدت 15 دقیقه قبل از غذا دادن به ماهی می خیسانم) و یا با اضافه کردن مستقیم دارو به مخلوط یخ زده ی قلب گاو (یک قاشق سوپخوری از مخلوط دل منجمد گاو را گرم کنید و با 200 میلی گرم دارو خوب مخلوط کنید و مجددا غذا را منجمد کنید) میتوانید بهبودی را تسریع کنید.دو بار در روز به ماهی غذا دهید.
دومین عامل بیماری زا،به دلیل کرم های روده ای میباشد: رنگ مدفوع زرد مایل به سفید و رشته ای میشود و دیسکس شما علی رغم اینکه اشتهایش افزایش میابد وزن کم میکند و لاغر میشود .گونه های مختلفی از کرم های روده ای وجود دارند و هر گونه میتواند تاثیرات متفاوتی از لحاظ نشانه های بیماری بر ماهی داشته باشند مانند بی میلی به غذا خوردن.
درمان: تعدادی داروهای انگلی وجود دارندکه برخی ار آنها موثرتر از بقیه هستند،که بستگی به نوع کرم روده دارد.
من wormer plus را توصیه میکنم با flubenol موجود در uk
در سایت: plymouthdiscus.com
این دارو بر علیه بیشتر کرمهای روده ای موثر میباشد و بسیار
ملایم است و کوچکترین سوزشی ندارد.دو بار مصرف این دارو
در چند هفته ی جداگانه تاثیر بهتری دارد.پیش از مصرف هر داروی
انگلی،تصفیه را تمیز کنید و 50 % آب را نیز تعویض کنید.
در بعضی موارد ممکن است لازم باشد که داروی انگل را مستقیما به غذا اضافه کنید
(درمان با flubenol را دنبال کنید و چند هفته منتظر بمانید)
من یک فرم پودر مانند از Praziquantel را توصیه میکنم که در سایت
kensfish.com پیدا کردم و در شکل بالا دیده میشود.
اگر شما از غذای زنده استفاده میکنید،مانند کرم سفید،
کرمها را در شات لیوانی بگذارید با مقداری آب و مقدار
خیلی کمی از "Prazi Pro" (شکل مایع praziquantel ).
اجازه دهید که کرمها مدتی در این محلول باشند و
هنگامیکه شروع به مردن کردند آنها را به ماهی هایتان
بدهید تا بخورند.این عمل باید دو بار در روز صبح و شب انجام
شود و به مدت 5 روز تکرار شود.
توجه؛تنها یک روش درمانی باید در هر زمان انجام شود و مطمئن شوید که همه مدفوع ها را در آخر روز سیفون میکنید،بنابراین کرمهای انگلی توسط ماهی ها مجددا خورده نمیشوند.
شرکت "Wormer Plus" توصیه میکند که ؛ در هر ماه یک روش معالجه را برای کنترل عوامل بیماریزا انجام دهید. و این به روش غذا دادن و شرایط شما بستگی خواهد داشت.برای مثال اگر یک تانک نمایشی دارید و فقط میخواهید که عوامل بیماریزا را کنترل کنید و لزومی نمیبینید که آنها را کلا از بین ببرید،پس این توصیه ها ممکن است جوابگوی شما باشد.بسیاری از آبهای شیرین و غذاهای منجمد میتوانند علت انتشار کرمها باشند،بنابراین به این دلایل شما باید ماهانه بر این مسئله نظارت داشته باشید.
.
بعد از باز کردن بسته بندی "Wormer Plus" ،این دارو پس از 3 ماه خاصیت خود را از دست میدهد،بنابراین هنگامیکه میخواهید آن را خریداری کنید ،کوچکترین بسته بندی را انتخاب کنید.
آخرین توصیه در رابطه با مدفوع رشته ای: هجوم کرم ها و همچنین آلودگی با تاژکداران میتواند در ماهی استرس ایجاد کند خصوصا بر روی نوزادان،بنابراین بعد از آلوده شدن ماهی 10 روز از داروی مترونیدازول استفاده کنید.
در آخر: ذکر میکنم که این مقاله ی عالی در دانشگاه فلوریدا توسط Roy P. E. Yanong در بخش کرمهای داخلی منتشر شده است. همانطور که من و دیگران هم ذکر کردیم،تغذیه ی ماهی با غذاهای آب شیرین در دراز مدت میتوانند برای ماهی شما مشکل ساز باشند.
[SPOILER]http://www.aces.edu/dept/fisheries/e...0in%20Fish.pdf[/SPOILER]
کپی رایت !
....................................
این مطلب توسط گرد آورنده: س.علیپور و ترجمه: هلن به صورت اختصاصی جهت انجمن فیش لند تهیه گردیده است.
با احترام به حقوق ناشر استفاده از مطلب فوق فقط و فقط با ذکر نام منبع "www.fishland.ir" و نام انتشار دهنده گرد آورنده: س.علیپور و ترجمه: هلن مجاز میباشد.
نظر