مهمان عزیز به انجمن فیش لند خوش آمدید , اگر شما این پیغام را میخوانید به این معنا است که هنوز در انجمن ثبت نام نکرده اید. لطفا چند ثانیه از وقت خود را بگزارید و برای ثبت نام اینجا را کلیک کنید و بعد گذراندن چند مرحله ساده میتوانید از تمام امکانات انجمن استفاده کنید. توجه داشته باشید که اسامی مستعار مستهجن یا بی معنی ممنوع است (بدون اعداد یا حروف به طور تصادفی) و لطفا خود را در بخش معرفی کاربران برای آشنایی بیشتر با جامعه مجازی فیش لند معرفی کنید.

اطلاعیه

Collapse
اعلام نشده است.

عفونتهای قارچی ماهیان آب شیرین

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • نمایش
پاک کردن همه
new posts

  • عفونتهای قارچی ماهیان آب شیرین



    عفونتهای قارچی از شایع ترین بیماریهای ماهی های گرمسیری یا گرم آبی هستند که دارای انواع مختلفی هستند و بسته به نوع عفونت گسترش آنها در اکواریوم میتواند با سرعت زیادی ماهی ها و یا تخم ماهی هارا در برگیرد.ازعفونتهای قارچی معمولا به عنوان بیماری ثانویه یاد میشود چراکه معمولا پس از درگیر شدن ماهی با عفونتی با منشا انگل یا باکتری و یا در اثر ایجاد جراحت در ماهی میتوانند به بافت نفوظ کرده و گسترش یابد.و به همین دلیل برای درمان این نوع عفونتها یک درمان دو بخشی نیاز است.یعنی ابتدا کشف و درمان بیماری اولیه و بعد درمان عفونت قارچی.
    خوشبختانه بیشتر انواع عفونتهای قارچی سطح خارجی بافت رامورد حمله قرار میدهند از این رو هم تشخیص و هم درمان ان را راحت مینماید.اکثر عفونتهای قارچی خارجی دارای یک مشخصه ظاهری کلی هستند ؛ظاهر پرز پشم پنبه مانند سفید که در موارد حاد به رنگهای خاکستری و قرمز نیز تبدیل میشود.

    عوامل عفونتهای قارچی عموما در اکواریوم وجود دارند اما عواملی باعث شیوع و گسترش آنها میشود که در پایین امده است.
    عوامل شیوع؛
    ۱-کیفت اب به لحاظ فقیر و غنی بودن
    ۲-بهداشت نامناسب
    ۳-ماهی مجروح،کهنسال و یا بیماریهای دیگر
    ۴-وجود ماهی مرده در اب و یا تجزیه مقادیر زیادی مواد آلی در اب
    هر کدام از عوامل بالا به تنهایی و یا وجود چند مورد میتواند باعث شیوع یک عفونت قارچی شود.و بطور کلی میتوان گفت که در یک اکواریوم با اب سالم و با کیفیت و تغذیه مناسب و ماهیان سالم و قوی احتمال شیوع عفونتهای قارچی به صفر میرسد.

    انواع عفونتهای قارچی؛

    1-قارچهای کرکی پنبه ای

    شایع ترین نوع عفونت قارچی میباشد و با ظاهر کرکی پنبه ای خود اکثر بافتهای ظاهری دم و دهان و باله و چشم و تخمهای ماهی را مورد حمله قرار میدهد.در یک عفونت قارچی ظاهری ممکن است همزمان چند نوع قارچ همزمان وجود داشته باشد اما دو نوع از رایج ترین انها saprolgnia و achyla است.ابتدا ازبخشهای اسیب دیده وارد بافت شده و بعد به بافتهای سالم نیز سرایت میکند .معمولا در دماهای 32 تا 90 درجه فارنتهایت زیست میکنند اما بهترین دما برای انها 55 تا 86 درجه فارنهایت است.ماهی بیمار کم تحرک شده و به کمتر به عوامل محرک محیطی توجه نشان میدهد و در موارد حاد باعث مرگ ماهی میشود.
    درمان؛
    همان طور که گفته شد در درمان ابتدا بهبود شرایط اب اکواریوم و کیفیت نگهداری در اولویت میباشد و برای درمان میتوان از مالاشیت سبز .پرمنگنات پتاسیم.فرمالین میتوان استفاده کرد.حمام نمک نیز یک راحل حل است اما در موارد حاد ممکن است باعث صدمه بیشتر به بافت اسیب دیده شود.
    تخم ماهی: که اکثر تکثیر کنندگان و اکواریوم دارها با آن در زمان تکثیر مشکل دارند.در ابتدا تخمهای بارور نشده را مورد حمله قرار میدهند و سپس به تخمهای سالم سرایت میکنند.تخمی که الوده به عفونت قارچی شود اصولا درمان ان ممکن نیست.امابرای پیشگیری میتوان از متیلن آبی استفاده کردو درتکثیر های مصنوعی که والدین در کنار تخمها نیستند و از انها مراقبت نمیکنند میتوان با پنس یا پیپت و یا سوزن تخمهای اسیب دیده را جدا کرد.

    گیل پوسیدگی یا پوسیدگی آبشش:
    هر چند از رایجترین نوع قارچها نیستند اما در مخازن با سطح بالای امونیاک ونیترات دیده میشود.عامل این عفونتbranchiomycis است که علائم آن تغییر رنگ در ابشش و مخاط ابشش به خاکستری روشن وایجادلکه های کنار ابشش و نفس نفس زدن ماهی در سطح اب میباشد.
    درمان؛
    درمان این عفونت تقریبا دشوار و زمان بر است ولی برای درمان میتوان در ابتدا حمام فنوکسیاتانول وبعد انتقال ماهی به قرنطینه وقرار دادن در اب سالم و اکسیژن دهی قوی ان را درمان کرد.
    عفونتهای قارچی سیستماتیک:
    این نوع عفونت نیز خیلی شایع نیست اما بسیار کشنده تر از سایر عفونتهای قارچی متداول است.عامل این عفونت Icthyophonus است.این عفونت میتواند اکثر اندامهای حیاتی مانند قلب ,کلیه ,کیسه هوا و کبد طحال و مغز ماهی را مورد حمله قرار دهد. تشخیص و درمان این عفونت بسیار دشوار است و اغلب موارد قبل از مرگ ماهی نمیتوان ان را تشخیص داد.اغلب با کالبد شکافی میتوان به ان پی برد ولی علائمی که در مواردی مشاهده شده عبارت است از حالت برجسته و سمباده مانند فلسهای قسمت اسیب دیده و در مواردی کج و قوص دار شدن ستون فقرات ماهی.
    درمان؛
    با اینکه اکثرا درمان این نوع عفونت موفقیت امیز نبوده اما نشان داده شده که مالاشیت سبز در درمان آن موثر است.
    نکاتی برای جلوگیری از شیوع عفونتهای قارچی؛
    اگرچه میتوان گفت که در حال حاصر در تانک شما ممکن است چندین نوع قارچ وجود دارد برای جلوگیری از گسترش انها راه کاراایی وجود دارد که در پایین به آن اشاره میکنم؛

    1- استفاده از فیلتراکسیون مناسب و ثبات پارامترهای پایدار اب
    2- قرنطینه ماهی جدید و انتقال سریع ماهی بیمار به قرنطینه
    3- تعویض مرتب اب و خارج کردن سریع بافتهای مرده چه گیاهی و چه ماهیای مرده قبل از تجزیه شدن
    4- استفاده از یک رژیم سالم غذایی و جلوگیری از فساد غذا در اب
    5- ثابت نگه داشتن دما و جلوگیری از نوسانات دما
    گرداوری و ترجمه ; amo sayad

    منابع؛ talkfishy.com
    Animal world.com
    Fish conditions m.petmd.com


     کپی رایت ! کپی رایت !
    ....................................
    این مطلب توسط صیاد به صورت اختصاصی جهت انجمن فیش لند تهیه گردیده است.
    با احترام به حقوق ناشر استفاده از مطلب فوق فقط و فقط با ذکر نام منبع "www.fishland.ir" و نام انتشار دهنده صیاد مجاز میباشد.




    ali agha, ehsanfalah و fishland به خاطر ارسال این پست تشکر کرده اند.

  • #2
    سلام ممنون بابت مطالبتون من یه ماهی قرمز دارم که چند روزی میشه خریدمش اما متاسفانه دجار قارچ زدگی شده و روی باله و کمی روی سرش قسمت های سفید پنبه ای مشاهده میشه من بهداشت رو کاملا رعایت میکنم میشه بگین چیکار باید کنم؟ راه در مان با استفاده از نمک چطوریه؟ چقدر نمک در چه مقدار آب؟

    نظر


    • #3
      سلام دوست عزیز

      مهمترین عواملی که باعث ضعف در سیستم ایمنی ماهی میشه یکی دما هست که نسبت به گونه ماهی باید حفظ بشه ، نکته دوم شرایط آب هست ، مطالب سیکل ازت و چرخه نیتروژن رو حتما مطالعه کنید ،
      نکته بعدی باکتریها و انگلها هستند و البته تغذیه.
      مشکل شما احتمالا قارچ هست.

      یک عکس از ماهیتون قرار بدین تا بهتر بشه نظر داد.
      جهت تشکر فقط از کليد تشکر در زير هر پست استفاده نماييد !
      مطالب و سوالات خود را در بخشهاي مربوطه ارسال فرماييد.

      برای دیدن تصاویر باید عضو انجمن و وارد حساب کاربری خود شده باشید.

      برای دریافت جواب سریعتر بعد از ارسال پست یا سوال خود در تلگرام موضوع را اطلاع دهید.
      به سوالهاي مربوط به آکواريوم در خصوصي و تلگرام پاسخي داده نخواهد شد!



      آي دي تلگرام fishland@
      کانال تلگرام انجمن فیشلند FishlanDiscus@

      نظر

      صبر کنید...
      X